Panelima o financijskim okvirima Europske unije u narednom razdoblju te financijskim i pravnim aspketima nerazvrstanih cesta i prava puta započela je u petak u Tuheljskim Toplicama konferencija na temu "Reformski potencijal – okvir za provedbu reformskih politika u Republici Hrvatskoj" na kojoj sudjeluju župani, gradonačelnici i načelnici općina iz redova Hrvatske demokratske zajednice u organizaciji Zaklade hrvatskog državnog zavjeta.
Smjernice za financijsku omotnicu 2021. - 2027. na nivou EU
Uvodno su govorili državni tajnici Velimir Žunac u Ministarstvu regionalnog razvoja i fondova Europske Unije te Tugomir Majdak u Ministarstvu poljoprivrede.
Žunac je podsjetio na 80 milijardi kuna koje su na raspolaganju u aktualnom razdoblju te da je na početku mandata ove Vlade ugovorenost europskih fondova bila manje od 9 %, a sada je preko 67 %. Dodao je da su u tijeku pregovori u kojima RH prvi put sudjeluje ravnopravno. Cilj je da se ne smanji alokacija i da se zadrži ova stopa financiranja kako bi se svim prijaviteljima olakšalo financiranje.
Majdak je dodao da smo u europskom poljoprivrednom fondu za ruralni razvoj ostvarili najbolji rezultat, da je raspisano 97 % natječaja, a 41,4 % je isplaćeno s namjerom da se do kraja godine realizacija i ubrza.
U raspravi je sudjelovala i Nikolina Klaić, državna tajnica u Ministarstvu regionalnog razvoja i fondova Europske unije, koja je naglasila da su postojali problemi s programiranjem u koje nisu bili uključeni gradonačelnici i načelnici te da će to biti ispravljeno.
Nikola Dobroslavić, župan Dubrovačko-neretvanske županije, zaključio je da nam napori pri osiguravanju sredstava trebaju ići u dva smjera – da se što pravednije rasprede sredstva na razini Unije te da se mi najbolje organiziramo kako bismo ih što bolje i pametnije iskoristili.
Važnost Konferencije na kojoj se govori o politici Vlade prema EU fondovima
Saborski zastupnik Žarko Tušek istaknuo je važnost Konferencije na kojoj se govori o politici Vlade prema EU fondovima, razvoju komunalne infrastrukture kao i novoj poreznoj reformi vrlo važnoj za sve gradonačelnike i načelnike odnosno za kompletnu lokalnu samoupravu na području Republike Hrvatske. Kao jednu od ključnih tema naglasio je upravo novu financijsku omotnica Europske unije.
-Iako moram naglasiti da smo u poziciji aktualne Vlade napravili ogroman iskorak u korištenju EU fondova, gdje uistinu nema grada ili općine u kojima ne postoji neko ozbiljno gradilište, neke potrebe nismo uspjeli realizirati u ovom financijskom paketu. Prije svega, na žalost zbog loše politike vlade Zorana Milanovića, zbog činjenice da tada nisu unaprijed programirani operativni programi koji bi nam to omogućili – pojasnio je Tušek.
Naglasio je da je ključna tema zasigurno rekonstrukcija škola, srednjih škola koje su ogromni objekti i koje se u ovom trenutku ne mogu financirati iz sredstava EU-a, izgradnja domova za starije, hospicija, svega onoga što je također potrebno za socijalni standard starije populacije.
-Danas je dio gradonačelnika, načelnika i župana upozorio na to i prema svemu sudeći to će se programirati za sljedeće financijsko razdoblje, tako da će, neovisno o indeksu razvijenosti, takve projekte i potrebe moći svi financirati – izjavio je Tušek te dodao da indeks razvijenosti ne smije biti faktor isključivanja nekoga iz javljanja na natječaje.
Financijski i pravni aspekti nerazvrstanih cesta
Tema drugog panela bila je posvećena financijskim i pravnim aspektima nerazvrstanih cesta i pravu puta kojom prilikom je Tomislav Mihotić, državni tajnik u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture, istaknuo da se ide u dopune i izmjene zakona o cestama kojim bi se trebalo razriješiti složeno pitanje financiranja održavanja nerazvrstanih cesta. Njih je u Hrvatskoj 47.000 kilometara, a financira ih lokalna samouprava. Dodao je da je ova Vlada u svom mandatu uložila 20 milijardi kuna u cestogradnju.
Josip Šarić, gradonačelnik Otoka i pomoćnik glavnog tajnika HDZ-a, naglasio je da se možemo pohvaliti vrhunskim autocestama koje su doprinijele razvoju gospodarstva i turizma, no takva situacija nije na pitanju nerazvrstanih cesta za čije financiranje lokalni proračuni gotovo nemaju sredstva.