Nova moderna infrastruktura Zračne luke „Franjo Tuđman“, koja je znatno veća od dosadašnje, omogućuje daljnji razvoj zračne luke i rast broja putnika, upravo zahvaljujući adekvatnim tehnološkim rješenjima. Već je vidljivo da je otvaranje novog terminala pospješilo dolazak najvećih zračnih prijevoznika kao što su kanadski Air Transat, Emirates i Korean Airlines. Ako se koordiniranim djelovanjem s turističkim sektorom uspiju uspostaviti direktni letovi i za SAD i Kinu, ZL „Franjo Tuđman“ bi vrlo brzo mogla postati regionalno čvorište! - istaknuo je, među ostalim, potpredsjednik HDZ-a te ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković u intervjuu za Večernji list u povodu sutrašnjeg otvorenja novoga putničkog terminala zagrebačke zračne luke.

Razgovor - koji je vodio novinar Josip Bohutinski - prenosimo u cijelosti:

O tome što novi terminal predstavlja za Hrvatsku i Zagreb razgovarali smo s ministrom mora, prometa i infrastrukture Olegom Butkovićem.

Što novi terminal Zračne luke „Franjo Tuđman“ znači za Hrvatsku i Zagreb?

Nova infrastruktura Zračne luke „Franjo Tuđman“, koja je znatno veća i modernija od dosadašnje, omogućuje daljnji razvoj zračne luke i rast broja putnika, upravo zahvaljujući adekvatnim tehnološkim rješenjima. Moderna tehnologija omogućava znatno povećanje sigurnosti prometa, novih usluga i zadovoljstva putnika. Novi terminal, koji će u utorak svečano otvoriti premijer Andrej Plenković, sa svojim karakteristikama i kapacitetima pridonijet će boljoj povezanosti Zagreba i Hrvatske sa svijetom, što će pospješiti razvoj gospodarstva, odnosno turizma kao bitne gospodarske grane. Uostalom, brojke dovoljno govore same za sebe. Ukupna investicija u prvoj fazi iznosila je 331 milijun eura, od čega je najveći dio, čak 243 milijuna eura, investirano u izgradnju novog terminala dok je 88 milijuna rezervirano za održavanje aerodromske infrastrukture tijekom koncesije od 30 godina. To dovoljno govori o visokoj kvalitativnoj ljestvici koju smo postavili već u početku implementacije ideje o novom objektu.

Može li Zagreb s novim terminalom postiti regionalno čvorište?

Da, to je i cilj Republike Hrvatske kao davatelja koncesije, ali i koncesionara. Iz tehnološkog i organizacijskog aspekta ZL „Franjo Tuđman“ zadovoljava kriterije i najzahtjevnijih zračnih prijevoznika. Već je vidljivo da je otvaranje novog terminala pospješilo dolazak najvećih zračnih prijevoznika kao što su kanadski Air Transat, Emirates i Korean Airlines. U cilju otvaranja dalekolinijskih letova Hrvatska je ugovorom o koncesiji stimulirala posebnim bonusom koncesionara. Ako se koordiniranim djelovanjem s turističkim sektorom uspiju uspostaviti direktni letovi i za SAD i Kinu, ZL „Franjo Tuđman“ bi vrlo brzo mogla postati regionalno čvorište.

Natječaj za koncesiju provela je HDZ-ova vlada 2010., za SDP-ove Vlade terminal se počeo graditi, a sad se otvara za HDZ-ove Vlade. Govori li to da je moguć konsenzus oko ključnih infrastrukturnih projekta?

Kad je riječ o velikim infrastrukturnim projektima koji su od strateškog interesa za Republiku Hrvatsku, sigurno je dobro da postoji konsenzus.

Vi ste formalno lani predložili da Vlada nazove zagrebačku zračnu luku po prvom hrvatskom predsjedniku. Kako je došlo do te ideje?

Ova zračna luka u hrvatskom narodu zauzima posebno snažno i simboličko značenje, stoga smo u Vladi u dogovoru s cijenjenom obitelji prvog hrvatskog predsjednika odlučili predložiti preimenovanje ZL Zagreb te se odnedavno možemo podičiti da najveća i najsuvremenija zračna luka u Hrvatskoj nosi ime najvećeg hrvatskog sina, onoga kojemu su stvaranje i budućnost Hrvatske bili životno poslanje. Novi terminal s istaknutim imenom prvog hrvatskog predsjednika spomen je na ulogu i veličinu koju je predsjednik Tuđman imao i ima u hrvatskom narodu, na Hrvatsku koju je uvijek sanjao i u čiju je budućnost vjerovao. Osobno sam ponosan da sam kao ministar predložio imenovanje zračne luke po prvom hrvatskom predsjedniku.

Smatrate li da je koncesijski model dobar za ovakve projekte ili je bolje ići u samofinanciranje poput Zračne luke Split i Zračne luke Dubrovnik koja je usto povukla dio sredstava za svoj projekt iz EU fondova?

Koncesijski model financiranja ima brojne prednosti i jedan je od važnih vidova izgradnje velikih infrastrukturnih projekta koje bi trebalo dalje razvijati zajedno s modelima kao što su izgradnja novih sadržaja zračnih luka putem zaduživanja uz državna jamstva te EU fondova koja oba imaju svoje limite. Bitna prednost koncesijskog projekta nove zračne luke je u tome da je ukupnu investiciju financirao privatni partner bez državnih jamstava RH te da će koncesionar plaćati visoku naknadu koja preračunata na sadašnju vrijednost predstavlja oko 500 milijuna eura. U planu je na temelju vrlo sličnog modela realizacija izgradnje hotela s 250 soba u blizini novog terminala te pokretanje poslovnog grada Airport City sa svim pratećim sadržajima što će ojačati poziciju ZL „Franjo Tuđman“ kao regionalnog središta.